Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (3)

DocAtlas (2)

EhB (2)

KDG (2)

VIVES (2)

AP (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

KBR (1)

Odisee (1)

PXL (1)

More...

Resource type

book (3)

dissertation (1)

object (1)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2012 (4)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Dissertation
Allemaal samen al spelend evolueren tot rollenspel in de huishoek : rollenspel realiseren en stimuleren in de huishoek i.f.v. de ontwikkeling van alle kleuters in een leeftijdsgemengde kleuterklas (2,5-6 jaar) : 1/2
Author:
Year: 2012 Publisher: Sint-Amandsberg Arteveldehogeschool Campus Sint-Amandsberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Emoties in de kleuterklas : oefenen met de methode van Het Toverbos
Authors: ---
ISBN: 9789401403207 Year: 2012 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Toverbos is een spelmethodiek binnen de psychotherapie die ontwikkeld werd door medewerkers van het UZ Leuven. De lerarenopleiding van de Hogeschool-Universiteit Brussel deed in samenwerking met de dienst kinderpsychiatrie van het UZ Leuven en de stichting Ga voor Geluk een onderzoek om de methodiek van Het Toverbos te introduceren bij kleuteronderwijzers in hun opleiding om na te gaan hoe deze methodiek vanuit de therapeutische context inspirerend kan zijn voor kleuters in de onderwijscontext. De resultaten van dit onderzoek leverden het materiaal op voor Emoties in de kleuterklas. De nadruk ligt op spelen of samenspelen van kleuters met de zorgcoördinator of met de leerkracht. De kleuters zijn dieren die leven in Het Toverbos. Ze [lees meer] kiezen zelf welk dier ze zijn en ze gebruiken de eigenschappen ervan in hun spel. De leerkracht is de Grote Vogel. Hij speelt mee of hij observeert de kinderen. Bij deze methodiek zijn de emoties van de kinderen het belangrijkst. De kleuters spelen situaties en emoties na uit het echte leven maar dankzij hun dierenrol kunnen ze experimenteren met oplossingen. Heel vaak voelen ze zich op die manier veiliger om hun emoties via het dier te uiten. Het Toverbos kan als wekelijkse activiteit worden ingepland vanaf de eerste tot de derde kleuterklas. In het eerste luik van het boek geven Catherine Malfai en Niki Jeannin informatie over de theoretische basis waarop de methode steunt. De lezer krijgt uitleg over de gehele ontwikkeling van de mens, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de spelontwikkeling bij kinderen, er is een nadere beschouwing van het rollenspel, er wordt gepraat over de ontwikkeling van de fantasie in de kindertijd en ten slotte volgt er een korte inleiding rond psychodrama. In het tweede luik leggen de auteurs uit hoe het best met de methode van Het Toverbos gewerkt wordt in de klas. In een algemeen deel wordt uitgelegd wat Het Toverbos is en hoe het is opgebouwd. Daarna wordt uitgelegd hoe je de methode moet introduceren in een eerste sessie en hoe je daarop verder bouwt in volgende sessies. Ook is er aandacht voor het begeleiden van kinderen met specifieke noden. In het besluit getuigt de directrice van een school waar men de methode heeft toegepast. Ze geeft haar ondervindingen over de werking en de resultaten voor de kinderen en de onderwijzer. Bij het boek zit ook een dvd met daarop een promotiefilm, uitleg over de methodiek en voorbeelden van de verschillende fasen binnen het spel. In een aantal interviews met de betrokken personen wordt nogmaals uitleg gegeven over de methodiek. Dit boek is zeer theoretisch. De lay-out is eerder saai met weinig kleur en de tekst is geschreven voor mensen die met deze materie bezig zijn. Er worden wel geregeld praktijkvoorbeelden gebruikt ter ondersteuning van de tekst, vaak met foto’s. In het gedeelte waarin de opstartsessie of de verderzetting in andere sessies wordt besproken, vind je ook de tekst van een liedje, kadertjes met voorbeelden en richtlijnen en korte overzichtjes van de verschillende stappen die je als begeleider moet nemen. De informatie wordt aan het einde van een hoofdstuk meestal nog eens samengevat in een schema. Ondanks al deze toevoegingen blijft het boek zeer droog en zakelijk. Het is waardevol als cursusmateriaal in de lerarenopleiding of in het kader van een nascholing voor wie met deze methodiek aan de slag wil gaan. Maar het is niet meteen spannende lectuur voor een outsider met een beetje interesse. [Vicky Van Assche]


Book
Emoties in de kleuterklas : oefenen met de methode van Het Toverbos
Authors: ---
ISBN: 9789401403207 Year: 2012 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Toverbos is een spelmethodiek binnen de psychotherapie die ontwikkeld werd door medewerkers van het UZ Leuven. De lerarenopleiding van de Hogeschool-Universiteit Brussel deed in samenwerking met de dienst kinderpsychiatrie van het UZ Leuven en de stichting Ga voor Geluk een onderzoek om de methodiek van Het Toverbos te introduceren bij kleuteronderwijzers in hun opleiding om na te gaan hoe deze methodiek vanuit de therapeutische context inspirerend kan zijn voor kleuters in de onderwijscontext. De resultaten van dit onderzoek leverden het materiaal op voor Emoties in de kleuterklas. De nadruk ligt op spelen of samenspelen van kleuters met de zorgcoördinator of met de leerkracht. De kleuters zijn dieren die leven in Het Toverbos. Ze [lees meer] kiezen zelf welk dier ze zijn en ze gebruiken de eigenschappen ervan in hun spel. De leerkracht is de Grote Vogel. Hij speelt mee of hij observeert de kinderen. Bij deze methodiek zijn de emoties van de kinderen het belangrijkst. De kleuters spelen situaties en emoties na uit het echte leven maar dankzij hun dierenrol kunnen ze experimenteren met oplossingen. Heel vaak voelen ze zich op die manier veiliger om hun emoties via het dier te uiten. Het Toverbos kan als wekelijkse activiteit worden ingepland vanaf de eerste tot de derde kleuterklas. In het eerste luik van het boek geven Catherine Malfai en Niki Jeannin informatie over de theoretische basis waarop de methode steunt. De lezer krijgt uitleg over de gehele ontwikkeling van de mens, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de spelontwikkeling bij kinderen, er is een nadere beschouwing van het rollenspel, er wordt gepraat over de ontwikkeling van de fantasie in de kindertijd en ten slotte volgt er een korte inleiding rond psychodrama. In het tweede luik leggen de auteurs uit hoe het best met de methode van Het Toverbos gewerkt wordt in de klas. In een algemeen deel wordt uitgelegd wat Het Toverbos is en hoe het is opgebouwd. Daarna wordt uitgelegd hoe je de methode moet introduceren in een eerste sessie en hoe je daarop verder bouwt in volgende sessies. Ook is er aandacht voor het begeleiden van kinderen met specifieke noden. In het besluit getuigt de directrice van een school waar men de methode heeft toegepast. Ze geeft haar ondervindingen over de werking en de resultaten voor de kinderen en de onderwijzer. Bij het boek zit ook een dvd met daarop een promotiefilm, uitleg over de methodiek en voorbeelden van de verschillende fasen binnen het spel. In een aantal interviews met de betrokken personen wordt nogmaals uitleg gegeven over de methodiek. Dit boek is zeer theoretisch. De lay-out is eerder saai met weinig kleur en de tekst is geschreven voor mensen die met deze materie bezig zijn. Er worden wel geregeld praktijkvoorbeelden gebruikt ter ondersteuning van de tekst, vaak met foto's. In het gedeelte waarin de opstartsessie of de verderzetting in andere sessies wordt besproken, vind je ook de tekst van een liedje, kadertjes met voorbeelden en richtlijnen en korte overzichtjes van de verschillende stappen die je als begeleider moet nemen. De informatie wordt aan het einde van een hoofdstuk meestal nog eens samengevat in een schema. Ondanks al deze toevoegingen blijft het boek zeer droog en zakelijk. Het is waardevol als cursusmateriaal in de lerarenopleiding of in het kader van een nascholing voor wie met deze methodiek aan de slag wil gaan. Maar het is niet meteen spannende lectuur voor een outsider met een beetje interesse. [Vicky Van Assche]


Multi
Feedbackspel : hét spel over het geven en ontvangen van feedback
Author:
ISBN: 9789058715784 9058715787 9789058715777 Year: 2012 Publisher: Zaltbommel Thema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel mensen gaan feedback liever uit de weg. Want het is best lastig om op een goede manier tegen een collega te zeggen dat zijn gedrag of houding u irriteert. Andersom valt het ook niet altijd mee om zelf goed met kritiek om te gaan. En dat is heel jammer want goede feedback is eigenlijk een cadeautje: u leert door feedback wat anderen van uw gedrag vinden en hoe u dat eventueel kunt veranderen. Feedback is niks meer en niks minder dan samen praten over gedrag. En dat is precies wat u met Het Feedbackspel doet. Tijdens het spelen onderzoekt u samen met uw team, met collega's van andere afdelingen, of met wie u maar wilt wat er allemaal komt kijken bij feedback. U krijgt en u geeft inzichten, aan uzelf en aan anderen, en u oefent met allerlei feedbacksituaties. Het spel daagt u uit en laat u in uw waarde. U leert hoe u op een plezierige manier feedback kunt geven en ontvangen, en u ervaart aan den lijve hoe belangrijk het is als we elkaar vertellen waar we goed in zijn en wat we beter anders zouden kunnen doen

Listing 1 - 4 of 4
Sort by